Innowacyjność to jedno z popularniejszych pojęć w świecie biznesu, mające znaczący wpływ na rozwój. Mianem innowacyjnych określa się wszelkie zmiany, które pociągają za sobą korzyść ekonomiczną i mają kluczowe znaczenie dla wzrostu produkcji i wydajności.
Wyróżniamy innowację produktową (nowe wyroby albo usługi), innowację procesową (nowa metoda produkcji lub dostawy), innowację marketingową – (nowa metoda marketingowa obejmująca znaczące zmiany w obrębie produktu lub jego opakowania, dystrybucji, promocji lub strategii cenowej), innowację organizacyjną –(nowa metoda organizacyjna w zakresie obszarów działania w firmie lub w stosunkach z otoczeniem).
Innowacje mają kluczowe znaczenie dla wzrostu produkcji i wydajności przedsiębiorstw. Te z kolei przekładają się na rozwój gospodarczy kraju, dostępność usług i przepływ wiedzy. Znajomość zachodzących mechanizmów, sprzyjających innowacjom, pozwala na bardziej efektywne kształtowanie polityki publicznej, zapewnianie przedsiębiorcom narzędzi i okoliczności sprzyjających rozwojowi, a zarazem likwidowanie barier dla innowacji.